Sound Course

 

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- Bibliography -

 


 

Generals technics of sound reccording :

Technique of sound recording mono and bi-channels :

  1. A - B
  2. X - Y
  3. Blumlein
  4. O.R.T.F.
  5. NOS
  6. MS (Middle Side)

Technique of sound recording multichannels :

Modules between 8 to 40 Heures

 


"The Sound " in french i'll translate soon

Nous percevons un son comme la résultante mécanique issu de la mise en vibration de molécules, entre une source sonore, à travers un support dense homogéne ou pas, solide, liquide ou gazeux et jusqu'à un récépteur (notre oreille).

La variation de la pression de l'air (média de référence pour nous), par rapport à une valeur constante, ayant lieux à intervalles réguliers et durant un certain laps de temps, sera defini comme un son.

De façon tout à fait mécanique, ces vibrations se transmettent de molécules en molécules : c'est-à-dire qu'elles se rapprochent et s'éloignent de façon plus ou moins régulière. Ceci crée des zones de pression et de dépression qui sont caractérisables par plusieurs de ses propriétés : vitesse (ou célérité), longueur d'onde, fréquence (définisant sa hauteur en musique), période, intensité (ou amplitude), timbre, etc. .

Les bruits que l'on appelle sons partiels comme les claquements, chocs, crissements, sont composés de son trop complexes pour avoir des caractéristiques facilement déterminables, ce sont des superpositions d'ondes de différentes fréquences sans rapport entre elles.

Approche de l'effet Doppler, etc.


- Easy reminder for current cablages


Sequence of orders used by team during a shooting :

 

The assistant director (AD) calls "picture is up!" to inform everyone that a take is about to be recorded, and then "quiet, everyone!" Once everyone is ready to shoot, the AD calls "roll sound" (if the take involves sound), and the production sound mixer will start their equipment, record a verbal slate of the take's information, and announce "sound speed", or just "speed", when they are ready. The AD follows with "roll camera", answered by "speed!" by the camera operator once the camera is recording. The clapper, who is already in front of the camera with the clapperboard, calls "marker!" and slaps it shut. If the take involves extras or background action, the AD will cue them ("action background!"), and last is the director, telling the actors "action!". The AD may echo "action" louder on large sets.

A take is over when the director calls "cut!", and camera and sound stop recording. The script supervisor will note any continuity issues and the sound and camera teams log technical notes for the take on their respective report sheets. If the director decides additional takes are required, the whole process repeats. Once satisfied, the crew moves on to the next camera angle or "setup," until the whole scene is "covered." When shooting is finished for the scene, the assistant director declares a "wrap" or "moving on," and the crew will "strike," or dismantle, the set for that scene.


- Bibliography -


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